Överhogdals grusgrop - vändslinga och flyttbar dvärgsignal (Signaler/säkerhet)

av Cargoman, Sunday, June 04, 2017, 19:18 (2512 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På en ritning från 1950-talet [Sveriges Järnvägsmuseum] kan man se två anslutningar till Inlandsbanans genomgående spår. Genom grusgropen finns en slinga, så att ett tåg som kmmer norrifrån och skall hämta grus inte behöver göra rundgång. Det finns också en flyttbar dvärgsignal, uppenbarligen för att reglera tågets framdragning i samband med lastning. Några frågor:

1. Var det vanligt med denna typ av slingor i grusgropar?

2. Vad var syftet med att dvärgsignalen skulle vara flyttbar? Att även sorteringsverket flyttades beroende på var i gropen man för tillfället tog ut grus?

3. I "Järnvägsdata" sid 101 kan man se att Överghogdals grusgrop var station mellan 1957 och 1965, så uppenbarligen började gropen 1957 användas i så stor omfattning att det var befogat både med stationsstatus (för att minimera störningar för annan trafik?) och flyttbar dvärgsignal. Var det stora arbeten med förbättrad överbyggnad som satte igång på olika linjer ca 1957? Kanske initierat av de problem med dålig spårstandard som uppmärksammats genom Nordpilens urspåringar 1956?

Jag var för övrigt vid denna plats 1978, och då fanns fortfarande båda huvudspårsväxlarna kvar (den södra togs tydligen senare bort). En ny signalsäkerhetsanläggning med ljussignaler hade tagits i bruk. Semaforerna och ställbocken fanns dock kvar. Vad som fanns av spår och annat inne i gropen kollade jag inte, men noterade att en del av spåren nära linjen användes för uppställning av slopade vagnar; fem FV1 och två B13 kunde observeras liksom en del G och en DFo20. Jämfört med ritningen från 1950-talet fanns ytterligare spår i närheten av huvudspårsväxeln vid km 401+445.

Jag var där och hämtade ett gruståg den 19 maj 1983, och då fanns slingan kvar.
Jag kopplade med T44 278 i tåg 3425 (Y1 1361) på sträckan Östersund-Överhogdal.
I grusgropen hämtade jag ett vagnsätt med fyllda grusvagnar som gav en vagnvikt på 800 ton. Gick sedan som vagnuttagning Överhogdal-Hackås.
Om jag blev avlöst där eller om tåget ställdes upp där minns jag ej, men själv åkte jag pass till Östersund.


Hela tråden: