Överhogdals grusgrop - vändslinga och flyttbar dvärgsignal (Signaler/säkerhet)

av tobbe, Sunday, June 04, 2017, 22:32 (2515 dagar sedan) @ Ola Almquist

Under 1970-talets första hälft framtill 1982 så var jag och min framlidne resekamrat och tågkompis ofta där på våra norrlandstripper letandes efter beredskapslok och allt annat som rullade på spår,skrotobjekt och avställda m.m. i väntan på skrot och minns att vid ett par tillfällen på 70-talets början och vidare fanns ett antal slopade motorvagnar,släp och tjänstevagnar t.e.x. Qgb som han döpte till "qul gul bil då mitt fordon var just guldgul i färgen. Denna skylt låg på makadammen intill så den placerade vi i bakfönstret under vår långa resa. Har för mig att det var en ganska illa medfaren spårrensare i väntan på sista vilan. Skylten som var ganska illa medfaren riktade vi upp med div.verktyg och som finns kvar än idag hos mig. Dessutom fanns B6,B13 och ett flertal Ybussläp i lång rad i väntan på slutet.
På Ytterhogdals station fanns ett par ånglok ute i väntan på transport och ladan var tom.
Tror mig minnas att det var 1 eller 2 E9:or samt en S1(trol. 1923) men tre till antalet.
Har inte kollat i mina gamla listor. Vi kuskade 100-tals mil i bil varje år i lokletandet.
tobbe


Hela tråden: