Bron över Norrström vid Tegelbacken (Bana)

av Kjell Aghult, Thursday, June 08, 2017, 06:14 (2507 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

SJK-skriften Järnvägsdata anger att svängbron ersattes av fast bro vid linjeomläggningen 1955. Dock skulle det kanske kunna tänkas att bron normalt inte öppnades under åren närmast före 1955. Så har det varit med en del andra rörliga broar - de har i realiteten blivit fasta innan deras formella status ändrades.

Att bron i varje fall längre tillbaka i tiden har gått att öppna är fastställt både genom gamla föreskrifter från tiden då Sammanbindningsbanan var ny och till exempel signalinstruktionsritning från 1933, uppdaterad 1946.

På Samlingsportalen finns en bild som uppges vara tagen 1949
[image]
Järnvägsmuseum bildnr KBAA04460
Här tyder bland annat arrangemanget för kontaktledningsstolparna (dubbla stolp-par i ändarna på svängspannet respektive de fasta delarna av bron) på att bron var avsedd att kunna öppnas.

I tidtabellsboken del A från 1948 finns för norrgående tåg en uppgift att infartssignalen vid [Söder] Mälarstrand (måste vara signal 5v) "förreglar rörlig bro å linjen". Inte "rörliga broar". För infartssignalen till Stockholm C (signal 155v) saknas uppgift om broförregling. Detta skulle kunna tolkas som att bron redan 1948 var fastgjord, alternativt att den öppnades så sällan att skyddet då ordnades med bandisposition istället för förregling (kontrollbekräftelse) i huvudsignaler.

Delsvar ur för mig gripbart material (1951 års tdtbok del B);
Två rörliga broar anges: Den norra inom Stockholm C stationsgräns. Innanför sydgående signal 139h.
Den södra sydgående mellan huvudsignal 1h och Stockholm S, nordgående mellan
Mälarstrand och blockpost A.


Hela tråden: