Frågor om Hultsfred smalspår (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Tuesday, June 13, 2017, 15:56 (2508 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tidigare fanns fyra spår på smalspårsbangården i Hultsfred. Godstågen från Västervik togs normalt in på spår 6 och fortsatte sedan ut på godsbangården. Ibland drogs avgående Västerviksgodståg fram till spår 7 och avgick därifrån. Så gjordes t.ex med Lgt 7797. Hur man gjorde med lgt 9821 och 9822 till o från Växjö, om dessa togs in/utgick till/från godsbangården vet jag inte. Spår 7 och 8 användes även för att ställa upp motorvagnar och släp då dessa inte användes. Vilket år spår 7 och 8 revs kommer jag inte ihåg. Hultsfred har alltid haft semaforer på smalspåret och även på normalspåret var semaforerna kvar länge, ända tills man bytte ställverk på 70-talet.

Tdtboken av 1957-06-02 (Kalmarsektionen) anger sp 1 i Hf för 9821 och 9822.
D:o av 1958-06-01 (Norrköpingssektionen) hade sp 2 för 5446/5448, 5447 och 7798, sp 3
för 7797. Sannolikt de som stod även i tågordningen (Lokaltidtabellen). Men tkl hade
ju alltid möjlighet att ändra spår, enligt gängse rutiner.


Hela tråden: