Fisksätra station (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, June 13, 2017, 22:24 (2509 dagar sedan) @ LasseE

Trotjs att jag åkt Saltsjöbanan sedan 40-talet har jag ingen minne av en växel vid Fisksätra, vilket skissen visar. Vad var det?

Det är nog inte en växel, utan en ändring. Skissen visar en tangentpunkt (TP) ungefär vid plattformens mitt som anges till km 4+114, vilket alltså är från Saltsjöbaden med den tidens längdmätning (idag cirka km 11+500 mätt från Stockholm vilket är ca 100 m väster om dagens hållplats). Tangentpunkten är den punkt där kurvan övergår i rakspår. Om det nu fanns något sådant på platsen alltså, jag har bara hittat ett flygfoto från 1963 och där verkar det vara stor radie just vid västra plattformsänden men inte rakt. Kanske projekterade man om kurvan någon gång under tiden?

Sen blir jag ändå inte helt klok på längdmätningen när jag jämför med andra samtida skisser på samma webbplats, så frågan är om hållplatsläget på skissen är samma som hållplatsen hade på 60-talet. Sen verkar den ha flyttats ett par gånger under själva bygget om jag rätt tolkar de foton jag kan hitta från tidiga 70-talet.


Hela tråden: