Frågor om Hultsfred smalspår (Signaler/säkerhet)
Alla växlar i tågspår (nuvarande term: huvudspår) utom yttersta växeln mot Växjö (bortom rampen) låstes med K12-nyckel som lämnades ut av tkl enligt rutiner i stationens (nu: driftplatsens) säkerhetsplan (säpl). Yttersta växeln mot Växjö var däremot låst med en K10-nyckel. Växeln och tillhörande spårspärr förreglades av infartssignalen från Växjö genom att inlåst K10 i ställbocken krävdes för "kör" i infsi från Växjö.
Fjäderväxlarna och övriga växlar i tågspår var alltså låsta men ingick inte i någon förregling. Tkl behövde därmed ha koll på var de nycklarna fanns innan "kör" ställdes för ankommande tåg eller avgång gavs för avgående.
K12 ingår normalt inte (obs normalt!) i tågvägslåsning utan ersatte på sätt och vis de äldre hänglåsvarianterna. Många äldre tkl kallade också K12 för hänglåsnyckel. Jag vill minnas att det fanns minst tre (ev. fem) K12 i Hf för utlämning till växlingsledare (hette det då) och annan i säpl listad behörig funktion. I grunden skulle det anges vilken tjänstgöringstur som fick handha K12.