Sonny Hultberg, mentor för många (Järnvägspersonal)

av Ulf Pålsson, Thursday, June 15, 2017, 20:17 (2506 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Mycket riktigt, Pressbyrån anställde äldre skolungdomar som Tågbud till ombordförsöljning av tidningar och godis. Sonny var väl en av dem, den andre var Gunnar Melin som värvade undertecknad till SRJmf 1970.

Nja, Sonny var mycket äldre än Gunnar M. Vad jag förstår var Sonny kvar från den "gamla tiden", med väska på magen. På Sonnys initiativ tog Pressbyrån fram den kärra i lättmetall som alla tågbud hade i slutet av 60-talet. Jag fick sommaranställning 1968, och de första dagarna fick man åka med Sonny som handledare. Gunnar M fanns då där bland sommarbarnen; möjligen var det andra sommaren för honom. Längst åkte man till Tranås, Skövde eller Hudiksvall, beroende på vilken tur man fick. Utöver Sonny fanns det någon eller några tillsvidareanställda. 1970 blev sista sommaren för mig, och inte så många år senare slutade Pressbyrån med verksamheten. Sonny tog över själv, först med någon anställd men senare alldeles ensam. Någon slags avtal med Pressbyrån måste ju Sonny då ha haft, för leverans och återlämning av tidningar, men det fungerade kanske som för vilken privat kiosk som helst.


Hela tråden: