Järnvägsmuseum byter ägare - inte bar järnväg väl? (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Friday, June 16, 2017, 10:12 (2504 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag vill minnas att man redan är egen trafikutövare. Däremot kan man nog behöva bli infrastrukturförvaltare beroende på hur man gör gränsdragningen. Trv kan ju förvisso fortfarande vara ansvarig för hela eller delar spårsystemet och hyra ut till museet men det.

Jag antar att man löser samutbyttjande av vissa fordon genom avtal mellan museet och Trafikverket. Trv har ju även använt museets fordon ibland, bl.a en Da som snöröjde åt Infranord eller hur det var.

Sedan är det väl inte bara järnvägsmuseet som överflyttas, järnvägsmuseet är ju en del av Trafikverkets museer där även väghistoriska som flyghistoriska samlingar ingår.

Denna fråga har ju varit uppe tidigare, bl.a regdogjorde Robert Sjöö för dessa diskussioner på ett forskarmöte för några år sedan, och jag tror att han har haft ett visst inflytande på processen.

Krångligare delar kan ju bli de integrerade IT-delarna som behöver flyttas ut från Trv's domäner. Men det finns säkert en plan för detta.


Hela tråden: