Järnvägsmuseum byter ägare (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Friday, June 16, 2017, 10:52 (2505 dagar sedan) @ Granis

Hur blir det med fordonen, och trafiken med dom? Alla tillstånd t ex. Och då kan väl inte muséet ha hand om Trafikverkets egna driftsfordon längre (rött Rc-lok och "inspektions Y1:an" t ex)? Det sågs väl som en stor samordningsvinst när så skedde?

/ L G

Trafikverket kan ju teckna avtal med muséet om att köpa underhållstjänsten av dem. Det verkar ju lite konstigt att ett statligt museum ska sköta fordon som inte är museifordon när det finns många andra verkstäder på marknaden, men det har ju varit konstigt från början om än begripligt eftersom det skett "i huset". Nu blir det dock ännu konstigare om det skulle fortsätta längre tid än vad det tar för Trafikverket att hitta en ny lösning. Förvaltningen av f d SSRT-materielen t ex, det är svårt att se att Statens maritima muséer skulle se det som sin kärnverksamhet.

Jag vet inte om muséet har eget organisationsnummer, tillstånd från Transportstyrelsen är kopplade till just organisationsnummer. Sker en förändring där så kan inte tillstånd flyttas med. Men det var väl så att muséets verksamhet var en del av ett tillstånd för Trafikverket överlag? Det tillståndet lär ju stanna i huset vilket innebär att muséet blir utan. Det går säkert att göra en övergångslösning även där, just med anledning av förändringen.


Hela tråden: