Kopplingsschema för semafordriv (Signaler/säkerhet)

av thn, Friday, June 16, 2017, 21:28 (2505 dagar sedan) @ Anders_W

Ok, då ska jag försöka förklara hur det fungerar hos oss.

Ritningen som jag talade om finns här: [link=http://ture.saeab.se/JVHF-bilder/semafor.pdf]http://ture.saeab.se/JVHF-bilder/semafor.pdf[/link]

Den är inte sådär jättebra men visar en del av kopplingarna för en envingad semafor.

Motorn drivs alltså med 110V DC. Mittuttaget är 0V sedan får man motorn att gå åt
olika håll genom att lägga +110VDC på M1 resp. M2.

S1 resp. S2 är ändlägesbrytare på kuggkransen som drivs av motorn. Varje brytare
är en slutande och en brytande. Man använder den brytande för att stoppa motorn
när den har nått sitt ändläge. Den slutande används för att indikera läget på
kuggkransen. Dessa brytare är alltså gemensamma för alla vingarna.

Till varje vinge hör sedan en elektromagnet. För att en vinge ska lyftas ska alltså
motsvarande elektromagnet vara aktiv när man lyfter vingarna och måste sedan vara
aktiv hela tiden tills vingen ska gå ned. På vår tvåvingade semafor så är magneterna
seriekopplade och det finns en extra kontakt som bryter kretsen om inte båda vingarna
går upp som de ska. En magnet ska ha 12VDC (följaktligen 24VDC för två seriekopplade).

Det finns sedan ytterligare några kontakter som visar om respektive vinge är uppe
eller nere.

Mekaniskt så påverkar alltså kuggkransen en intern arm för respektive vinge men det
krävs att motsvarande magnet är aktiv för att vingen ska gå upp. När vingarna är
nere så ligger ankaret an mot magneten så den behöver inte dras utan den ska bara
hållas kvar när vingen ska gå upp. Skulle magneten släppa när vingen är uppe så
kommer den att falla ned.

Det finns också en mekanism som gör att när en vinge är nere så kan man inte lyfta
den genom yttre påverkan. Det finns också en stötdämpare till respektive vinge som
dämpar om en vinge kommer att falla. Dessa stötdämpare är öppna i övre ändan så
de måste stå upp hela tiden annars rinner oljan ut (provade det, inge bra...).

Hoppas det blev lite klarare.... Dessvärre har jag ingen bild på ett driv så jag
kan peka ut de olika delarna.

/Thomas
Signalare i Nora


Hela tråden: