)Ölandsbilder del II, rättelse (Bana)

av Kjell Aghult, Saturday, June 17, 2017, 15:39 (2476 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vid Lundtorps rangerbangård var den västra växeln (från Färjestaden) manövrerad elektriskt från Färjestaden, medan den östra växeln (från Borgholm)var manuell och låst med nyckel, liksom övriga hsp-växlar vid Lundtorp.

Stämmer bra: Den linjedelande växeln elmanövrerades normalt av tkl Färjestaden.
Lokal tkl i Lundtorp - med hela stationen aktiv - fanns bara under betkampanjerna.

Tågkörning på "kurvan" krävde bevakning i även Öl. Skogsby, vars gamla T-semafor SJ
därför utbytte mot huvudljussignaler. I 1948 års betkampanj (Se annat inlägg) bevakades stationen för alla tåg av en pensionär - en tidigare stm Hedros, knappast nyuppfunnet.

Sådant var nog också i allmänintresset på privatbanetiden (Personal än inte kunna inlånas). Under betkampanjen en stor del av årskassan tjänas in. Det lär ha dröjt långt fram på vårarna innan all övertid kompenserats.


Hela tråden: