Signalställarnas funktion i el-mekställverk (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 17, 2017, 18:30 (2503 dagar sedan) @ Anders Ljung

Som jag förstått saken innebär vit signalplåt uppe till höger att alla växlar i tågvägen är i kontroll, varvid signalspärrmagneten får ström. Att växlarna är i kontroll (intar samma läge som växelställarna) är en viktig förutsättning för att tågvägen skall vara säkrad. I ett mekaniskt ställverk sköts motsvarande funktion istället av det mekaniska förreglingsregistret och den fasta mekaniska kopplingen via trådledningarna mellan växlar och växelvevar eller växelhävstänger.

Signalplåten uppe till höger är alltså förbunden med signalspärrmagneten.

Om en växel t ex blir uppkörd medan signalen visar "kör" blir signalspärrmagneten strömlös, signalens vingkoppling blir också strömlös och släpper signalvingen till stoppläge.

Detta med signalmanövrering i elektriska signalställverk med mekaniskt förreglingsregister beskrivs i [link=http://ekeving.se/t/BL1916/158-186.pdf]SJ banlära från 1915 - 1916 (sid 178 -)[/link] och lite även i den nyare [link=http://ekeving.se/t/sthb/SH_135-150.pdf]Signalstekniska handboken[/link] från 1968


Hela tråden: