Kopplingsschema för semafordriv (Signaler/säkerhet)

av thn, Sunday, June 18, 2017, 12:00 (2497 dagar sedan) @ Anders_W

Att döma av numret du har skrivit på din ritning så måste det ha varit någon av dessa två ritningar du fotograferade av: [link=http://ture.saeab.se/JVHF-bilder/semafor1.pdf]http://ture.saeab.se/JVHF-bilder/semafor1.pdf[/link] och [link=http://ture.saeab.se/JVHF-bilder/semafor2.pdf]http://ture.saeab.se/JVHF-bilder/semafor2.pdf[/link].

När jag kollar på din ritning så har alltså S1 och S2 fel benämning: De är ändlägeskontakter för stora kuggkransen och har ingen direkt relation med respektive vinge. F1 är alltså den kontakt som visar om vingen/vingarna står i kör eller ej. Det behövs inte några separata kontakter eftersom AK finns som ser till att det verkligen visas två vingar när det ska.

Jag har för mig att det ena drivet vi har i Nora är tillverkat 1932, det andra några år före eller efter. Jag kan säga att den ritning som finns i Banlära (på Gunnar E's länk [link=http://ekeving.se/t/BL1916/158-186.pdf]SJ banlära från 1915 - 1916 (sid 178 -)[/link]) är identisk med hur våra tyska driv ser ut.

Du får gärna komma till Nora i sommar och titta lite närmre på det hela. Kontakta mig via mitt kuvert så kan vi komma fram till en lämplig dag!

/Thomas


Hela tråden: