Historien om Betula (Bana)

av Carl-Erik Olsson, Monday, June 19, 2017, 21:05 (2496 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gammal färja från HH-leden kanske. Betorna måste omlastats någonstans.


Nja, inte riktigt. HH-leden trafikerades tidigare nästan bara av DSB-ångfärjor med undantag av bilfärjan M/F Kronborg från 1935, och ingen sådan kom i vidare tjänst i Sverige som färja åtminstone. Enligt Fakta om fartyg om S/F Betula så byggdes färjan Perch Rock 1929 i Dundee, Skottland, för trafik över Mersey i Liverpool och användes under VK 2 bl a som kranpråm för omlastning av konvojfartyg. Såldes i november 1953 till Sockerbolaget och påstås, omdöpt till Betula (latin för björk), och ombyggd med järnvägsspår ha insatts i bettrafiken på Kalmarsund redan denna höst, vilket jag betvivlar då ju betkampanjen normalt pågår under senhösten, vilket då skulle ha krävt en mycket snabb ombyggnad. Hon hade då ett spår på varje sida om skorsten, trapphus mm i mitten hela vägen fram från klaffen i aktern och ett spår bara halvvägs från den uppenbarligen trespåriga klaffen (bild, någon?) fram till trapphuset osv, beläget något för om midskepps. Hennes totallängd 44,7m och bredd 15,3m och ett nästan rektangulärt vagndäck, endast avrundat på sidorna av den platta fören, gör att man kan anta en spårlängd bortåt 40m på varje sida, jämför med DSB:s samtida ångfärjor med sitt enda spår om ca 66m. Då kanske det fanns plats för 4st 9m Is/Os-vagnar på varje sida och ett par bakom skorstenen, alltså kanske 10 betvagnar totalt? Jag har inte hittat någon bra bild på vagndäcket med spår, men en bild skymtar ca 3' 10" in på Historien om Betula. Tyvärr minns jag inte själv hur det såg ut i ändarna av spåren, det borde ju ha funnits några stoppbocksliknande anordningar, men dessa var ju borttagna när de inte längre behövdes, då de säkert stal någon bilplats utrymmesmässigt.
Sommaren 1954 skulle hon ha chartrats ut till dansk inrikestrafik över Stora bält, vilket verkar rimligt för att sedan från oktober under ett par månader gå med betor till Öland. De följande somrarna chartrades hon ut till Linjebuss som då hade omfattande turistbusstrafik till kontinenten. Man hade tröttnat på monopolrederiet DSB:s styvmoderliga behandling av bussarna på HH-leden och fann det lämpligt att försöka "starta eget" och köpte till slut färjan av SSA 1959 efter bettrafikens upphörande. Byggdes därefter om många gånger och tidigt på 60-talet togs de försänkta spåren på vagndäcket bort. !968 lades hon upp som reserv och såldes 1971 till dåvarande Skånska cementgjuteriet, dagens Skanska, som lät ta bort överbyggnaden för att använda skrovet som pråm. Såld 1992 till Kummelnäs varv utanför Stockholm och åter använd i järnvägstjänst vid bygget av Igelstabron utanför Södertälje i början av 90-talet, då med en stor mobilkran ombord. Om skrovet fortfarande finns kvar verkar osäkert, någon som vet mer om detta?
/CEO


Hela tråden: