Dubbelspår på Södra Stambanan (Bana)

av Lennart Petersen, Tuesday, June 20, 2017, 20:50 (2473 dagar sedan) @ Richard Loe

Under vilka år och etapper byggdes Södra Stambanan ut med dubbelspår, vet att Malmö-Lund var först ut. Sist blev linjen Katrineholm-Åby som öppnades 1964.


Eftersom BD tycks tro att du ska läsa böcker och inte ställa frågor här så svarar jag på din fråga som bäst jag kan.

Malmö - Arlöv 1886

Malmö-Arlöv är lite speciellt , det var egentligen från början 1886 två parallella spår tillhöriga varsin förvaltning MBJ och SJ men man hade något avtal att bägge parter kunde använda bägge spåren. Med förstatligandet av Vkb 1896 fick SJ tillgång till bägge spår men det tycks ha dröjt till 1900-01-01 innan man införde egentlig dubbelspårsdrift där man körde konsekvent i en riktning på respektive spår.
Det finns fler sådana exempel på att man tidigt hade flera parallella spår utan egentlig dubbelspårsdrift. Ett sådant var sammanbindningsbanan Stockholm C- Stockholm Södra där man från början använde ett spår för lokaltrafik och det andra för mer långtgående tåg.


Hela tråden: