WFJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, June 27, 2017, 18:37 (2493 dagar sedan) @ Rogga

Som Fredrik påpekar är det ju Infrastrukturförvaltaren själv som ska se till att banan besiktas och inte Transportstyrelsen. Dessa har dock ställt villkoren i tillståndet; infrastrukturförvaltarens i detta fall då. Kruxet är väl att kraven på t ex detta ökat under de senaste åren; högre krav ställs inte bara på att besiktningen görs utan också på besiktningsmännens (personernas ;-)?) kompetens. Och det gäller då inte bara för banan. Dock godtar man väl "kunskap förvärvad genom mångårig gärning på museijärnväg" (eller nåt sånt), och således inte sådant villkorat till civilingenjörsexamen eller dylikt. Men just på bansidan har man alltså mött kraven genom att det anordnas utbildningar efter av Transportstyrelsen godkänd kursplan, och klarar man den blir man godkänd och kan börja besikta. Utbildningen omfattar dock flera både teoretiska och praktiska moment, och det är då inte alltid lätt att få detta att funka mellan lärare och elever, om jag förstått saken rätt. Dessa (båda kategorierna) jobbar huvudsakligen ideellt har därmed också annat att göra. Därmed är godkända spårbesiktare en bristvara -än så länge i varje fall. Nån Mer Insatt får gärna fylla på/ korrigera...

/ L G

Låst
1418 visningar

Hela tråden: