X1 vid Solgård 1969. Frontskylt? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Tuesday, June 27, 2017, 22:29 (2489 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Sorry, jag noterade inte att det var 2 enheter men kan likväl vara en insatspendel till Gnesta som ofta gick som tomtåg till Södertälje centrum för vidare färd mot Gnesta. Den utgick ofta från Hagalund
tobbe


Men mest troligt är det nog ett normalt trafiktåg på linjen Södertälje södra - Märsta vi ser på bilden. Trafiken på den linjen startade väl sommaren 1969, dessförinnan hade man ett tag kört Kungsängen - Södertälje S.

Som nämnts är det två enheter (fyra vagnar) en typisk sammansättning under lågtrafik.

Att tåget saknar synlig destinationsskylt visar inte om det går i trafik eller är t ex ett tomtåg. Skyltarna i frontfönstren kom upp långt senare; 1969 annonserades linjesträckningen enbart med blädderskyltar i vissa sidofönster.

Destinationsskyltar i frontfönstret på X1 kom väl först ett tag (något år?) efter att X10 levererats (med destskylt ovanför frontrutan), om jag minns rätt?

Förutom "blädderblocken" i sidofönstren fanns ju också skyltarna på plattformen i form av ett antal ljusrörsarmaturer med destinationen målad på insidan av mjölkvit glas. När tåget närmade sig slog en enslagsklocka på sidan av skylten och lysröret för "Tumba" eller "Södertälje" tänds upp.


Hela tråden: