Om rullager och översyn/revision (Fordon: allmänt)

av Fredrik Bergman, Kil, Saturday, February 09, 2008, 23:27 (5913 dagar sedan) @ HP

Viktigt att göra skillnad vad som menas med översyn respektive revision! Översyn kan utföras på ett hjullager okulärt, dvs man tar av locket på lagerbox och besiktar/kontrollerar att det utav huvud taget finns fett m.m. i det. Vid revision så plockar man isär lager, tvättar det, synar lagerbanor m.m. och sedan monterar ihop detsamma med nytt fett.
Kommer ihåg när underteckand och en medlem i SKÅJ för ett antal år sedan i Sala igångsatte Du2 581. Efter en stund när cirkulationspumpen för trafooljan snurrat så kände vi att det så att säga "osade katt". Det kändes och hördes att det gick tungt och började lukta i maskinrummet. Snabbt upptäckte vi att det var lagren på trafopumpen som gick varma. Vi demonterade desamma och såg då att fett i lagren var det dåligt med. Det fanns faktiskt inget fett alls i det ena och lite i det andra. Då förstod man att lagerfett faktiskt kan så att säga dunsta. Vet inte hur många år det var innan loket användes innan dess men under tiden så hade det bevisligen hänt saker trots att det inte använts. Så med denna erfarenhet så förstår man/jag att någon slags intervall måste man ha men det är omöjligt för mig att veta vad som är lämpligt. I detta fall så var det ju inte så farligt om det hänt i trafik då det inte kunnat föranlett urspårning men ett hjullager hade det varit värre med. Och det är naturligtvis oacceptabelt om även detta händer ute på statens spåranläggning och orsakar trafikstörningar!


Hela tråden: