Kostnadsfråga:Reparera pannan på J-1393.Inspektionsrapport? (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, July 02, 2017, 18:30 (2481 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Mycket riktigt minns jag Weine tala om att det var en reservpanna som aldrig var använd, den gamla var torrkokad.

Ilagd så sent som maj 65, då blev det bråttom att skicka ner maskinen till Malmö för badtågstrafiken till Falsterbo, 1393 lånades personligen ut från Hagalund av Maskiningenjör
Ralph Davidson och skulle efter badsäsongen omedelbart sändas hem till Hgl, så blev det inte,
1393 behövdes vintertid för snöplogning på Falsterbobanan då Malmö endast hade krassliga J-maskiner att tilllgå typ 1262. (mig veterligen den enda J-maskinen utan siffror på skorstenen)

Möjligen var tanken att kunna köra plogtåg med J 1393 till Falsterbo men jag har följt banan på nära håll och kan inte påminna mig att J 1393 faktiskt användes någon enda gång i plogtåg på banan. Om du känner till att så skett, Gustaf, så skulle det vara intressant att veta när. Däremot fick hon tjänstgöra en gång i plogtåg på Trelleborg - Klagtorp - Jordberga. I februari 1963 (dvs innan 1393 kom till Skåne) användes E 1043 i spårrensningståg Södervärn - Vellinge och då fanns ett par olika J-lok att tillgå i Malmö men inget av dessa användes för plogning till Falsterbo så vitt jag känner till. F.ö. kan nämnas att J 1393 innan hon kom till Malmö och drog sista tåget till Falsterbo även hade dragit sista persontåget på Spånga - Lövsta.


Hela tråden: