Sth Västra centralbanan (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Thursday, July 06, 2017, 20:20 (2458 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt Historiskt.nu så ska banan från öppnandet ha haft sth 70. Rimligtvis höjdes detta senare också på vissa sträckor men sådana uppgifter får andra komplettera med. Anledningen till den mycket låga hastigheten du har fått fram torde vara att de flesta större plankorsningarna innebar att tågen fick stanna till innan passage. Antingen p g a stopplikt för tågen eller för att föraren manuellt fick veva ner och sedan upp bommarna. Det var ett arrangemang som förekom inte bara på den banan utan även mellan Gånghester och Ulricehamn (och säkert många fler banor) de sista åren innan nedläggningen.

Även banans sth, d v s för snabbaste tåg (motorvagnar), sänktes enligt följande:
- 1971 95>80 Falköping-Ulricehamn
- 1972 Dito Ulricehamn-Limmared
- 1977 Dito Limmared-Landeryd
- 1978 80>70 hela sträckan Falköping-Landeryd
Skälet var bl a försämrat slipersbestånd. Och bakgrunden banans mycket oklara framtid, enligt 1963 års trafikpolitiska beslut.

En gång i början av 80-talet, när jag åkte Falköping-Limmared, var hastigheten uppe i 110 på stora delar av sträckan Ulricehamn-Limmared. Ändå skakade det inte nämnvärt.


Hela tråden: