Sth Västra centralbanan (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, July 07, 2017, 05:35 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Sedan var SJ fula som konkurrerade med sig själva genom att sätta in snabbussar från Stockholm till Göteborg-Karlstad-Sundsvall, samt nattbuss till Umeå dit "Tåget":-) gick.

Bättre om dåvarande Linjebuss gått in? Såklart sökte SJ stänga ute dem. De förklarade öppet, att de eftersträvade ett svenskt Greyhound-nät. Deras Öresundsfärjor var också ett första steg mot ett tänkt linjenät på kontinenter.

Sedan lade man tågtidtabellerna på landsortslinjerna så att ingen kunde åka, anslutningarna passade helt enkelt inte, ta te.x Nässjö med anslutning mot Jönköping, eller Alvesta mot Växjö
om du kom med olämpligt tåg från Stockholm, eller kanske skulle mot Halmstad eller Oskarshamn
Nix:-(

Här bör nog tågnummer och tidtabellsår anges. Jag har många gånger åkt t/fr släkten i Landeryd via Nässjö. Tåg åt alla håll gick förr i tydliga grupper runt framförallt
kl 12 och 18. Då bl a tre sorters ånglok kunde ses.
Med de många maskorna i riksnätet går det rent allmänt inte att skapa anslutningar överallt mellan allting. Som i all annan ekonomi måste man välja. En av SJ centrala tidtabellsmän höll en gång ett bejublat föredrag för SJK Stockholm. Med god systemkunskap: En anslutningsbrist uppåt Bergslagen kunde härledas till en tvärförbindelse söderut: Jag tror det var rälsbussen Ljungby-Vislanda!


Hela tråden: