Egen domän och plats på webbhotell rekommenderas (Fotografier/bildfrågor)

av 558 jakobsson, Saturday, July 08, 2017, 11:29 (2455 dagar sedan) @ N_Rallaren

Kan rekommendera att registrera en domän på ett webhotell och lägga up bilderna i en folder därifrån. Då har man kontroll över länken och kan flytta bilderna till annat webhotell i framtiden så länge domänen är registrerad.. Det vore synd om den kulturskatt som det här forumet utgör tappar information. Finns det inga möjligheter från forumägaren att sponsra uppladdning till forumet? Med det relativt blygsamma trafiken här kan det ju inte röra sig om några jättesummor.
Mvh,
Jonas

Instämmer med Jonas.
Så länge du "bara" vill visa bilder på olika fora krävs ju heller ingen avancerad datakunskap, "bara" att ladda upp bilderna via ftp som väl går direkt från Windows utforskaren eller vad det heter i dag. Kan inte Windows men vad jag minns från Windowstiden funkade det så, kör Linux sedan många år och använder där ett separat ftp program som är enkelt att hantera. Liknande finns för Windows.

En egen domän, .com kostar per år 119:- och ett privatpaket med 75 GB lagring och lika mycket e-post kostar per månad 89:-. Trafikgräns 750 GB månad. Obegränsat antal e-postadresser och givetvis webmail. Årskostnad 1187:- med en domän.

Prisexemplen från Loopia. som jag använder dels för mina bilder, dels för två olika hemsidor med liten trafik. En egen hemsida och en föreningsdito(.se) som inte är inräknad i priset ovan. Tillkommer för .se 129:- i mitt fall men det betalas av en förening.

Loopia har just nu till och med i morgon den 9 juli extrapriser på sina abonnemang. Finns säkert billigare alternativ men kolla så att det finns redundans för servrarna, dvs. att de är kontaktbara från yttervärlden via mer än en lina!

[b]Överkurs[/b]
Sätter du sedan upp en Apacheserver(ett program) på din egen hemmadator (eller den säkrare och enklare varianten Lampp) och har [b]samma katalogstruktur[/b] på din hemmaserver som på den server du laddar upp till är det enkelt att hantera egna hemsidor. Du testar dessa först på hemmaservern och ser att allt fungerar, laddar sedan upp. Lägg inte heller allt på roten, utan skapa underkataloger för bilder, för script för att ta några exempel. Roten är alltså den sida som startsidan, index.html eller index.php ligger på och är "överst" i katalogträdet i den del du kan påverka hos ditt webbhotell.

[link=https://about.validator.nu/]Även om det ser ut att fungera, testa mot Validator.nu[/link] Firefox (bl.a) har ju möjligheten att man där kan se de olika html elementen och testa varianter i webbläsaren. Det går ju också alldeles utmärkt att läsa källkoden, både sin egen och andras.

Det är ofrånkomligt att man bör kunna skriva minst html kod och gärna även php kod.
De olika hemsidesbyggnadsprogrammen som finns är enligt min erfarenhet mindre bra. Endera är de väldigt begränsade eller så är de för komplicerade. Bättre så att säga att ta tjuren direkt i hornen och gå direkt på html skrivandet. Enda sättet att lära sig.

Kunskap i engelska är därvid till stor hjälp för de flesta tipsen på nätet är på engelska. Men det finns sakkunniga inlägg i båda ämnena även på svenska men de engelskspråkiga överväger helt naturligt i antal. Ärans och hjältarnas språk är trots allt inte ett världsspråk.

Det finns bra hjälpmedel, speciellt för html sidan, w3schools för att ta ett bra exempel som lärde mig att skriva så kallade responsiva sidor. Sidor som anpassar sig till den skärmstorlek som slutanvändaren läser på.

Det finns dessutom gott om exempelsidor att utgå ifrån och knycka idéer. Med eller utan inbäddade php script.


mvh
558


Hela tråden: