HNJ-vagnar till SJ (Fordon: vagnar)

av Kjell Aghult, Monday, July 10, 2017, 10:20 (2453 dagar sedan) @ jhje

.... På den tiden jobbade pappa jämt, han väl bara ledigt 14 dagar om året..

Hade han inte två veckors semester (Lagstadgad 1938) och så varannan Soh fri? Det senare ändrat med "Lag om veckovila" 1952: Den och det samtida ob-tillägget försämrade mycket järnvägsekonomin. Även vissa administratorer jobbade varannan Soh, om än bara
förmiddagar (Tågledare fanns dock alltid i tjänst).

Han hade 1.a tåg ut från Falköping (kl 6) och sista tåget på kvällen (22). Så tidigt fick man lära sig å sova bort "dötid" så man klarade så långa arbetspass.

Långa, splittrade arbetsdagar förekom också ofta i t ex lantbruket. En nu bortgången kollega långvikarierade på 1930-talet på lilla Balingsta stn på UEJ: Likaså enmans, tjänst från första till sista tåg och raster mellan tågen. I SIGNALEN beskrivs en sådan arbetsdag i en 50-talsartikel, "Hos Wigh i Jugansbo" (F d SGGJ). Med försenade lokalgodståg och allt.
I 1949 års tidtabell hade Slutarp 16 ordinarie tåg dagigen. Bevakning för alla p g a bommar.


Hela tråden: