SJ litt Om? (Järnväg allmänt)

av Olle Sundstrom, Tuesday, July 11, 2017, 18:54 (2475 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hoppas jag inte svarar för sent (en "tjallare" informerade om att ett ämne intressant ämne var till finnandes på nätet).

Javisst är Om av största intresse, jag har själv varit fascinerad av dessa spindelliknande vehiklar sedan länge.

Spännstag: Jag har aldrig sett något foto på vagn med spännstag.

Några andra funderingar:
o Vagnen på Claes' bild har - likhet med nästa alla andra foton jag sett - smala "kantbalkar", gissningsvis 50 mm höga. Se bl. a. foto i SWB-boken sid. 230. Undantag finns dock; HNJ 691/SJ Omu 5445 finns avbildad på sid. 181 i HNJ-boken - och den har normalbreda kantbalkar, gissningsvis 100 mm höga. (Därav "Sondergattungs-uet"?)

o Fick några Om plåtlagergafflar? Jag har en svag aning om att jag någonstans sett /ett foto av/ en vagn med denna kombination.

o Buffertar: Lustigt nog har alla observerade Om-individer m/98-buffertar trots att deras dagars upphov mangrant torde ha haft m/74-or. Huru härmed?

o Antal stolpar: Några Om tycks ha fått endast fyra rörstolpar per långsida, alltså samma antal som deras ursprung. Än en gång: Huru härmed?

Mehr Licht, som Goethe lär ha sagt!

Olle S


Hela tråden: