T-bana 2 Östermalmstorg-Ropsten fyller 50 2 September (Bana)

av Arne, Saturday, July 15, 2017, 16:19 (2448 dagar sedan) @ Mr H

Fin men skrämmande bild! Tänk vilket fint transportsystem som bara slängdes på soptippen. Miljövänligt och kapacitetsstarkt! Många av mustangerna stog där och glänste i solen bl.a Hägglundarna A26 som använts sparsmakat i trafiken de sista åren. Det var stora pengar som försnilades från stockholmarna både i Högdalen och i skrotningen av infran ute på stan!

Men menar du att man skulle kunnat behålla spårvägen i innerstaden? Den spårvagnstrafiken hade väl för övrigt redan börjat läggas ned långt före H-omläggningen 3 september 1967?! Många linjer hade ju redan försvunnit. Skulle man trots allt ha kunnat anpassa och använda kvarvarande minskade spårsystem även efter omläggningen till högertrafik? Hade det varit tekniskt och praktiskt möjligt? Och vad skulle det i så fall ha kostat?

Lägg därtill en nödvändig ombyggnad av vagnparken med ändrad dörrplacering, något som säkert inte hade varit billigt att göra. Dels hade nog inte alla gamla spårvagnar lämpat sig för en konvertering och dels hade man nog ändå tvingats till kompletterande nyköp. Det senare knappast idealiskt eftersom man då skulle få olika vagntyper i systemet med därtill hörande högre underhållskostnader.

För övrigt undrar jag vad du menar med 'bl.a Hägglundarna A26 som använts sparsmakat i trafiken de sista åren'? Hade man använt vagnarna 'sparsamt'? Eller hade man använt dem kräset för endast mycket speciell trafik, men i så fall varför det?


Vad det gäller ex.vis spårvägslinje 4 har de väl aldrig lyckats ersätta den på ett nöjaktigt sätt. Patetiskt med blå bussar och linjenummer 4 precis som det skulle göra skillnad! En buss är en buss!

Och där skruvade och skruvade man i vagnarna för att rädda det som räddas kunde! Vid ett tillfälle skulle man bränna en hög vagnar men avvaktade tills jag hade tagit det jag ville ha. Det var ju storstilat på sitt sätt men tragiken är lika djup för det!

F.ö så får vi väl anse att det är linjen Östermalmstorg - Ropsten som fyller 50 år och inte bara delsträckan. (Om det inte var så att linjen Östermalmstorg-Karlaplan var i trafik tidigare som vändspår för Östermalmstorg då kan det förstås diskuteras).

Mr H


Hela tråden: