T-bana 2 Östermalmstorg-Ropsten fyller 50 2 September. 1975? (Bana)

av Leif B, Saturday, July 15, 2017, 22:51 (2475 dagar sedan) @ -RB-

Jag har hört och kanske läst att man planerade att avveckla SS spårvägstrafik i innerstaden till ca 1975 .
Jag har sett bilder på de stora rost/plåtjobb som utfördes i samband med revision på SS A25 (mfl vagnar ?) i början på 60 talet . Tyvärr gjordes mycket av dessa jobb innan man beslutat sig för högertrafikomläggningen .
Kan någon bekräfta eller dementera det jag skrivit ?

mvh Rolf Berg

Ja, det är korrekt. Det var "Linjenätsutredning 1957" som rekommenderade nedläggning av spårvagnstrafiken i innerstaden trots att busstrafik skulle bli lite dyrare, detta för att frigöra gatuutrymme för biltrafiken. Eftersom vagnpark och fasta anläggning var i gott skick efter upprustningen under och framförallt efter kriget, ville man köra tills spårvagnar och anläggning av avskrivna och utslitna. Det beräknades att det skulle vara lagom att lägga ned de sista linjerna ca 1975 som också sammanföll med när man räknade med att Tunnelbanan 3 ("Blå linjen" ) skulle öppna och innerstaden då skulle vara någorlunda täckt med tunnelbanelinjer. Det var mycket riktigt högertrafikomläggningen som gjorde att man snabbade på omläggningen till busstrafik.

Det bör tilläggas att redan för kriget hade man börjat köra ner spårvägen för att ersätta den med bussar och trådbussar, men att när kriget kom blev man tvungen att rusta spårvägen och spårvagnarna (bl.a. ombyggnad av A1/A3 till A4/A5 "jitterbuggar" ) och beställda nya spårvagnar som dock inte levererades förrän efter kriget (1946-52). Man byggde också en ny vagnhall "Söderhallen" som stod klar samma år som "Linjenätsutredning 1957" rekommenderade nedläggning av spårvägen. Söderhallen kom alltså att vara spårvagnshall bara i 10 år men bussdepå i 50 år.


Hela tråden: