T-bana 2 Östermalmstorg-Ropsten fyller 50 2 September (Bana)

av Mr H, Sunday, July 16, 2017, 11:28 (2474 dagar sedan) @ Gunnar D

Givetvis hade man kunnat ställa om spårvägen till högertrafik. Det gick ju i Göteborg och Norrköping, så varför skulle det inte ha gått i Stockholm? En del av det ursprungliga nätet hade väl blivit överflödigt i och med utbyggnaden av tunnelbanan, men ett nät av ungefär den storlek som man hade de sista åren kunde man ha behållit.

Det gick bevisligen att bygga om mustangerna för högertrafik. Det gjorde man ju i Malmö. Dock lämpade de sig inte för enmansbetjäning, så kanske det hade varit lika bra att skaffa nya vagnar för högertrafiken.

När linje 1 lades ned 1964 blev det överskott på mustanger och då ställde man undan de 20 A26, men sedan fick man plocka fram dem igen efter att vintern 1965-66 hade gått hårt åt vagnparken.


Javisst, hade det väl gått även i Stockholm. Ombyggda M23 och vända S27 gick ju i trafik i Göteborg till 1976.

De ursprungliga 20 A26 var reducerade till 17 i okt 1963 och ytterligare fem försvann efter nedläggningen av linje 1 i mars 1964. Därefter återstod alltså 12 som även kunde ses i trafik, exvis i juni och sep 1964.

/Gunnar

...och tom en B25 från Stockholm gick ju som bekant baklänges i högertrafik i Oslo!
Kunde den det så kunde förmodligen de övriga 69 vagnarna också det! (Den vagnen 1499 hade ju f.ö varit ett klipp att få till Djurgårdslinjen att hänga efter vagn 71 men men...)

Mr H


Hela tråden: