Militärassistenterna (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, July 23, 2017, 13:40 (2467 dagar sedan)

1964 års SJ-organisation tillsatte regionala militärassistenter (vid SJ mta, annars milass) kombinerat för de nya 11 ban- och driftdistrikten. Tjänsten fanns också vid vissa andra statliga regioner, t ex Länsstyrelse och Post: Fungerande fältpost mycket viktig, uttryckt i många krigsskildringar.

En SJ organisationsform varade 25 år - 1964-1988. Denna tid avlöste i Örebro
fem stabsofficerare varann. Utlånade på viss tid från lokala regementet I 3: Förstås med olika läggning. En sade oförblommerat, att han varvade ned till pensionen. En annan var mycket effektiv och fick inte stanna kvar ens hela sin period: Översten
ansåg sig ha mer nytta av honom på förbandet. Han slutade också som dess stabschef. En annan gammal mta blev dess siste personalchef: I 3 nedlades etappvis 1992-2000.

Mycket viktigt var rätt mta-biträde, tjänsten klassad som förste järnvägsexpeditör (fjxp): Vara yrkesman ut i fingerspetsarna, kunna ge mta yrkesråd. Överbrygga de återkommande personskiftena. I Ör utsågs den kände lokfotografen m m Bruno Kock, tagen ur tkl-kategorin. I livet 1922-2009 och på tjänsten 1964-1987. Med ett närmast encyklopediskt järnvägskunnande. Också god tecknare: Overhead smått börjat komma men än få ritprogram. Tjänsten ansågs "bra": P g a sekretessen fick ej-berörda hålla sig undan. Och utan "min" trafiksektions jäkt, med tidtabellsskiften, större trafikstörningar etc.
Vid B:s ålderspension 1985 var regionkontorets framtid redan ifrågasatt. Och någon
långtidslösning ej mer aktuell.

Mta militäruniform vid fredstjänst i civil instans tagits bort.

Mta Ör var kontaktman för även NBJ totalförsvarsplanläggning (Omledningsbana,
hjälpverkstad till CV). NKlJ tycks p g a spårvidden varit ointressant. Jag TROR TGOJ
i vart fall ett slag hade egen mta - men svävar på målet.


Hela tråden: