Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Friday, July 28, 2017, 18:15 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Hej.
"Pelaren" ser ut att vara en skorsten.
[img]http://i.imgur.com/rrl6F7B.jpg[/img]
L-O A.


Snyggt, tack! Det måste vara skorstenen på din bild ovan som syns på min brors bild.

Ja, det verkar sannolikt. Men vad kan det varit för byggnad alldeles nedanför järnvägsspåren? Vad hade det varit för verksamhet i lokalerna? Kan det ha varit något kopplat till järnvägen eller vad? På Eniros historiska kartor för tiden 1955-1967 ser man den här byggnaden mellan järnvägen och Karlbergssjöns östligaste del. Men på Enirokartan är det endast två spår medan det i Björn Elthammars bild är fyra spår.

I Björn E:s bild från 4 september 1967 har man alltså hunnit med att bygga ut spåren förbi Karlbergs station. Men det innebär också att den större kulle med Rörstrandsfabrikens disponentvilla i den s.k. Rörstrandsparken hade hunnit försvinna (läs: blivit bortschaktad) i samband med spårutbyggnaden i mitten av 60-talet.

Jag undrar vad som egentligen kan ha funnits kvar av den här rätt stora och långsmala byggnaden med skorsten i september 1967? Detta skrivet med tanke på att det här även fanns Klarastrandsledens föregångare, dvs. vägen som gick utmed vattnet från dåvarande Lokstallsbron och ända fram till Karlbergs slott och passagen under spåren från Rörstrandsgatan?

Det lär därför ha varit trångt om saligheten alltså i det här området alldeles utmed järnvägen efter spårfördubblingen vid Karlberg. Som gammal Kungsholmsbo så kommer jag ihåg området bra; jag minns den gamla disponentvillan och Rörstrandsparken. Men inte den här skorstensförsedda byggnaden, Kan någon fylla i mina minnesluckor vore jag mycket tacksam! :-) :-)

[size=small][b]Citat från Wikipedia:[/b]
[color=#009][i]Av det villasamhälle för fabrikens högre tjänstemän som fanns inom området finns i dag ingenting kvar. Viktigare tjänstemän hade lägenheter i slottets bottenvåning, i olika byggnader och i ett par villor. Robert Almström lät bygga en egen villa, Parkvillan, i den så kallade Rörstrandsparken mellan järnvägen och Karlbergskanalen, på andra sidan järnvägen ungefär där Karlbergs station ligger, och disponenten Holdo Stråle hade sin bostad och sitt kontor i slottet.

Den sista villan, som låg på en bergknalle intill Karlbergs järnvägsstation, som var disponent Robert Almströms villa, eller Villa Rörstrand eller Stora Fabriksvillan, fanns kvar fram till mitten av 1960-talet, då den revs för järnvägens utbyggnad.[/i][/color][/size]


Hela tråden: