Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – cementfabriken (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Friday, July 28, 2017, 18:40 (2435 dagar sedan) @ H Lundén

På den trafikkarta över Stockholm,som vi fick vid högertrafikomläggning, syns det att det låg någonting som kallas Rörstrand mellan spåren och Klara Strand(sleden) i jämnhöjd med Karlbergs station. Och att det fanns en bro över till detta något från Norrbackagatan. Om jag minns rätt var det en murbruksfabrik, som jag köpte bruk från när jag byggde 1964.

Jag tror att du tänker på den cementfabrik som fanns nere vid Karlbergssjön och hitom Klarastrandsledens dåtida vägversion. Den här cementfabriken fick mängder av sandlaster fraktade på Mälarskutor och pråmar vilka lade till alldeles vid fabriken nere vid sjön där sanden lastades av. Man hade flera stora sandupplag på fabrikstomten så att det såg ut som ett mini-Sahara där. :-)

Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.

Så mitt tips är att det som på din infokarta var markerat Rörstrand kan ha varit den tidigare Rörstrandsparken med disponentvillan på kullen. Men kullen bör ha varit borta vid Dagen H så att man hade kanske använt en äldre karta över området för att rita den här nya kartan. :-)


Hela tråden: