Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – cementfabriken (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Friday, July 28, 2017, 19:31 (2436 dagar sedan) @ Ulfe


Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.

Bron på Eniros historiska karta, daterad 1955-67.
Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.339699,18.030627&z=18&l=historic

Ja, exakt! Det är just den bron jag skriver om ovan. Men observera att Rörstrandsparkens kulle med den här bron över till disponentvillan tillhörande den tidigare Rörstrandsfabriken var borta 1967; kullen hade schaktas bort inför utvidgningen till fyra spår förbi Karlbergs station.

Så i bilden från 1967 syns tydligt de fyra spåren, dvs. de två extra spåren som fick plats i spårområdet sedan man rivit den gamla villan och sedan schaktat bort kullen. Observera att det är lite missvisande med Eniros angivna tidsperiod 1955-1967; det hade varit bättre med exakt årtal för den aktuella flygbilden.

Jag tror alltså att den historiska kartan inte återspeglar förhållandet vid Dagen H exempelvis. Mina minnesbilder av området säger att det snarare är många år tidigare vi kan se i den här historiska luftbilden. ;-)


Hela tråden: