Frågor om mässingtuber (Fordon: lok)

av BD, Sunday, February 10, 2008, 06:59 (5912 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Är det någon som har koll på om det finns pannor som används i Sverige idag som har mässingtuber?

Hur är livslängden på dessa tuber jämfört med tuber av stål?
Hittar ingen bra information om detta i litteraturen. Det står inte heller något bra om problem med galvaniska problem i övergången mellan ex. mässingtuber och främre tubplåt. Det var ju oftast kopparfyrbox i kombination med dessa tuber. En viss avfrätning torde man kunna tillgodoräkna sig, men det borde ta åtskilliga år med bra vatten.

Vilka mässingkvaliteter enligt Svensk Standard (Alternativt EU-normer) används eller kan man tänkas använda till detta?

/Håkan

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Inget direkt svar men mässing- och koppartuber sattes in i nytillverkade lok in på 1890-talet.
I början av 1890-talet började heldragna stålrör från Mannesmann att säljas. Antagligen var pris och kvalitet gynnsamma. Dessutom höjdes då panntrycken och rundpannornas längder ökades och jag har en känsla av att då försvann mässingtuberna.
Du får en uppfattning om koppar- och mässingtubers vanlighet om du "bläddrar" i Nydqvist & Holm kopieböcker som jag håller på att lägga upp på Photobucket.
Kopieböckerna finns under rubrikerna KopB-.
Om du undrar om LOKE är jag säker på att den hade mässing- eller koppartuber vid leveransen.
Mässingtuber förekommer i kondensorer i ånganläggningar till sjöss och i land. I varje fall inom kärnkraften är kondensortuberna numera av titan.
På sin tid utexprimenterade engelska Amiralitet den s k amiralitetsmässingen speciellt för kondensortuber. Men det är nog inte den kvaliteten du är ute efter.

[link=http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/]Länk till Nohabskrivelser[/link]

[link=http://www.mannesmann-archiv.de/deutsch/index.htm]Mannesmannhistoria[/link]


Hela tråden: