Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Friday, July 28, 2017, 20:40 (2436 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tycker nog att det ser ut som 4 spår på Eniros historiska karta som är daterad 1955-67. Byggnaden med skorstenen borde vara den som ligger ung. mitt i bild. Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.338148,18.032891&z=18&l=historic


Om du ser på Eniros delade bild (den historiska 1955-1967 till vänster och den moderna 2011-2114 till höger) vilken du länkar till så ser man ju tydligt att spårområdet är ungefär hälften så brett i den gamla flygbilden jämfört med dagens förhållande. Det tyder väl på färre spår då (två spår?); spårutvidgningen skedde ju på grund av behovet av fler spår inför pendeltågstrafikens start andra halvan av 60-talet.

Det är ju 7 spår jämte byggnaden med skorstenen på den nyare kartan och 4 spår på den äldre kartan.

A-OK! Jag ger mig. Men min poäng var att det var färre spår då när gångbron från Karlbergs stationsbyggnad vid Norrbackagatan fortfarande gick över spåren till den tidigare kullen med den dåvarande Rörstrandsparken än det är numer. Man rev ju villan på höjden just för att kunna schakta bort kullen och därmed få plats för fler spår.

Och breddningen som automatiskt blev följden av att få plats för fler spår måste ju ha påverkat utrymmet mellan det utvidgade spårområdet och Karlbergssjön. Alltså platsen för verkstadsbyggnaden med sin skorsten, den dåvarande Klarastrandsvägen och övrig verksamhet. Men tråden handlade ju primärt om vad det var för en verkstadsbyggnad som hade den här skorstenen på bilden. Dvs. att antalet spår var av mindre intresse för diskussionen! :-)


Hela tråden: