Sigge tkl biträde på ULB (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Saturday, July 29, 2017, 10:50 (2456 dagar sedan) @ Sune Nylén

Min gamle gode vän ....

Jag vill absolut inte fördärva historien, men liknande berättelser finns från flera småbanor. Framlidne kollega Sten var son till stationsmästaren i Svanshals på MHJ
(Stationsnamn efter en närliggande sjö). Pappan skulle ha avtalsenlig fridag varannan Soh - 48-tim-veckan reglerades med sänkt dagligt timuttag - tror det genomsnittligt var 7 tim 20 min. Förstått utspritt över dagen, i anslutning till tågdags (Obevakad körning än sällsynt). Raster mellan tågen, man "bodde ju på jobbet", som i t ex lantbruket. Kunde lätt gå upp i lägenheten.
De föreskrivna varannan Soh "vikarierade" Stens syster, för bokstavligen "en femma om dan". Frågan är om hon kunde mer Morse än tåganmälningsfraserna. Och de väl mest formalitet, Soh hade MHJ entågsdrift - med motorvagn, senare rälsbuss. Soh låg ju också godstrafiken nere, mest var att sälja lokalbiljetter. Och huru Posten öppen?

Tkl medåkning i sista bevakade tåg var t o m formellt reglerat för Varnhem (Vikarier från Skara). Och för ett morgonpass i Nora stad (NBJ). Tkl/växlaren där åka med
för fortsatt arbete i Gyttorp.

Kollega Göte varit TÖJ siste nyanställde - 1 feb 1950 efter realen året före. Blev
tids nog s k linjevikarie på Norrköping Ö. En veckas jobb att avverka vikariaten
på övre f d NÖJ, åka kvällstid från plats till plats. Väl ibland smått "hemmagjort",
med trafikinspektör Almqvists goda minne - SJ 38 trafiksektion var än mycket "TÖJ", NVHJ förvaltning upplösts. Sköllersta hade länge tågmöten först och sist på arbetsdagen (Kvällsmötet flyttades med tiden till Pålsboda).

38 ts indrogs 1961 - SJ Norrköpingsförvaltningar slogs samman.


Hela tråden: