Sigge tkl biträde på ULB (Järnvägspersonal)
Min gamle gode vän ....
Jag vill absolut inte fördärva historien, men liknande berättelser finns från flera småbanor. Framlidne kollega Sten var son till stationsmästaren i Svanshals på MHJ
(Stationsnamn efter en närliggande sjö). Pappan skulle ha avtalsenlig fridag varannan Soh - 48-tim-veckan reglerades med sänkt dagligt timuttag - tror det genomsnittligt var 7 tim 20 min. Förstått utspritt över dagen, i anslutning till tågdags (Obevakad körning än sällsynt). Raster mellan tågen, man "bodde ju på jobbet", som i t ex lantbruket. Kunde lätt gå upp i lägenheten.
De föreskrivna varannan Soh "vikarierade" Stens syster, för bokstavligen "en femma om dan". Frågan är om hon kunde mer Morse än tåganmälningsfraserna. Och de väl mest formalitet, Soh hade MHJ entågsdrift - med motorvagn, senare rälsbuss. Soh låg ju också godstrafiken nere, mest var att sälja lokalbiljetter. Och huru Posten öppen?
Tkl medåkning i sista bevakade tåg var t o m formellt reglerat för Varnhem (Vikarier från Skara). Och för ett morgonpass i Nora stad (NBJ). Tkl/växlaren där åka med
för fortsatt arbete i Gyttorp.
Kollega Göte varit TÖJ siste nyanställde - 1 feb 1950 efter realen året före. Blev
tids nog s k linjevikarie på Norrköping Ö. En veckas jobb att avverka vikariaten
på övre f d NÖJ, åka kvällstid från plats till plats. Väl ibland smått "hemmagjort",
med trafikinspektör Almqvists goda minne - SJ 38 trafiksektion var än mycket "TÖJ", NVHJ förvaltning upplösts. Sköllersta hade länge tågmöten först och sist på arbetsdagen (Kvällsmötet flyttades med tiden till Pålsboda).
38 ts indrogs 1961 - SJ Norrköpingsförvaltningar slogs samman.