Sigge tkl biträde på ULB (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Saturday, July 29, 2017, 16:13 (2457 dagar sedan) @ Sune Nylén

Så man vet aldrig när man kan få nytta av de mest udda kunskaper man en gång fått.

En gång var Morsekunnande nödvändigt för att komma någon vart på operativt kontor vid järnvägen. Pappa gick 1930-32 års SJ trafikelevkurs, den sista med telegrafi som obligatoriskt ämne. Denna utbildning låg i Tomteboda i något som idag skulle likna en datasal. Där
eleverna kunde kommunicera med varann. Både SJ och Telegrafverkets reglementen läras in - stationerna var ju ofta även telegramombud (Nordstjärneskylten).
Telegrafiprovet liknade ett skrivmaskinsprov, där tidsåtgång och felantal sammanvägdes.

De flesta järnvägars nyrekrytering inställdes under depressionen - mer gällde att
kunna behålla redan anställda. Vid nästa SJ trafikelevkurs - 1936-1938 års - hade något viktigt hänt: Även "Väg och Vatten" godtagit att slopa telegrafikravet, 1934 (SJ gjort det i 1929 års Säo). Eleverna fick nu vid behov Morseutbildas lokalt. Gamle kollega Rune gått trafikelev i Falkenberg, mindes
telegrafin på "Pyttan" (Slopad 1945). Sista SJ-linje med sådan omrustades ca 1950 - jag aldrig lyckats klara ut vilken. Sista sådan Telegrafverkslinje var Ånge-Sundsvall, omställd 1948.

Sista amerikanska tågledarorder på Morse lär ha utfärdats på stora Burlington Northern
i Whitehall, Montana, så sent som 1982-05-06. Se "Train dispatcher" i engelska Wikipedia.


Hela tråden: