Vagn Bo14c vid Stockholm C, år 1967 – Vasahusets restaurang? (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Monday, July 31, 2017, 14:11 (2460 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Vagnsnr: 3682

Stort tack till bröderna Elthammar för alla dessa intressanta järnvägsbilder; de är en veritabel guldgruva för oss järnvägsvänner. Men också för att bilderna berättar så mycket mer än bara att visa intressanta tåg (lok + vagnar). Jag tänker i detta fallet speciellt på att man i bilden ovan kan se det solbelysta s.k. Vasahuset från bangårdssidan. Numer är ju detta av naturliga skäl omöjligt (läs: WTC)! Spårområdet är ju överbyggt och lite mörkt och sunkigt!

Vasahuset byggdes under åren 1957 till 1960. Och det fanns en restaurang ett par trappor upp från entréhallen (ingång från Vasagatan). Det hände att jag åt middag där på 60-talet. Men jag kan inte komma ihåg vad den här restaurangen hette. Så för att jag inte ska grubbla mig sömnlös kanske det finns någon stockholmare med bättre minne och lokalkännedom här i forumet och som vet vad jag menar för matställe?! :-)

PS. Kommer ni ihåg den stora Mercedes-Benzskylten på taket? Den fanns på båda sidor av takets överbyggnad och kunde ses från långt håll här i innerstaden.


Hela tråden: