Vagn Bo14 vid Stockholm C, år 1967 – Vasahusets restaurang? (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, August 01, 2017, 16:44 (2432 dagar sedan) @ Arne

Enligt Svenska Dagbladets arkiv (på nätet) invigdes Restaurang Domino, Vasagatan 11 en trappa upp, i oktober 1960. Restaurangen drevs av Konsum. Det är dock oklart hur länge restaurangen hade det namnet.


Stort tack för bekräftelsen av Domino-namnet på restaurangen i Vasahuset och som du hittat i SvD:s digitala arkiv på nätet. Då kan jag nu sova lugnt i fortsättningen och behöver inte grubbla på namnet längre! ;-)

PS. Kanske man kan hitta några bilder inifrån restaurangen hos KF/Coop? Jag ska testa med att mejla dem och fråga. Kunde ju vara kul om man kan få veta ifall det fanns fönster ut mot norra säcken!

Självklart var det Konsum(entföreningen) Stockholm som drev restaurangen - huset ägdes indirekt av LO, byggdes av BPA och var tänkt att inhysa MT:s & AT:s redaktioner, men sen köpte LO några tidningar av Krueger och satsade på dom istället. Men A-pressens huvudkontor och stockholmsredaktion fanns där, till det bittra slutet.

Jag tror inte det fanns fönster mot järnvägen - men även mitt minne är grumligt...

/Thomas


Hela tråden: