Bangårdsbelysning före eldriften? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, August 03, 2017, 10:12 (2430 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

..... Vissa stationer hade även egna gas- och elverk.

Intressant! Exempel?


När det gäller belysningar så låg EJ som regel före SJ av olika skäl.
GDJ låg bland de första.

Stationsbelysningen redovisas plats för plats i Olofssons "Sveriges Järnvägsstationer"
av 1921. Någon ägarberoende skillnad kan vid en hastig titt inte utläsas, mest tycks det ha gällt att hitta någon lokal elleverantör: Stationerna var på båda håll oenhetligt utrustade linjevis. Vid t ex TGOJ saknade än Silverhöjden, Gusselby, Harsjön och Larslund elbelysning. Det var fotogenljus inomhus och Lux-ljus utomhus.

Även de minsta bolagen sökte hänga med. NAEJ linjestationer hade mest fotogenljus.
Undantag Tving och Alnaryd. Där man gissningsvis hade hakat på elleveransen till
industrin (Trävarufabriken res. bruket). Likaså på Ölands och Gotlands landsbygd hade bara enstaka platser elljus.


Hela tråden: