Da under Lokstallsbron 1966 – dvs. under Lokstallsbroarna! (Järnväg allmänt)

av Arne, Tuesday, August 08, 2017, 14:45 (2451 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Tåg under Lokstallsbron 18 juni 1966. Bron revs lite senare.

Mvh Gunnar

Intressant med Lokstallsbron eftersom det egentligen var två (2) broar. Den första Lokstallsbron från 1898 är den bortre i bilden (alltså den delvis skymda bron som var uppbyggd av järnfackverk och vars vägbana kan ses i bildens högerkant gående ned till Barnhusstrandsvägen utmed vattnet vid Barnhusviken).

Men den nyare betongbron närmast kameran i bilden är ju betydligt kraftigare byggd än den tidigare bron med sina metallstöttor. Frågan är då när den här Lokstallsbro 2.0 byggdes och invigdes? Uppenbarligen behövdes flera körbanor i båda riktningarna vilket antyder en större trafikmängd.

Kan den här utökade dubblerade Lokstallsbron ha byggts i mitten av 1950-talet och ha samband med att man hade byggt den s.k. Riddarbron, alltså den 'tillfälliga' pontonbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen? Trafiken från Söder via Gamla stan leddes ju över Riddarholmen och denna pontonbron för att via Barnhusstranden nå Lokstallsbron och vidare upp till/på Torsgatan.

Citat från Wikipedia:
Riddarbron var en provisorisk pontonbro mellan Riddarholmen och Tegelbacken i Stockholm som existerade mellan den 18 juni 1953, då den invigdes, till 1967 vid tidpunkten för övergången till högertrafik.

Var kan man hitta ytterligare uppgifter om de här båda Lokstallsbroarna? Jag har hittat byggåret 1898 för den första enklare bron som låg vid km-angivelse 1,114 räknat från Cst. Den nya Lokstallsbron låg däremot vid km 1,122. Det vore intressant att få veta mer om bro 2.0 men också när de här båda broarna revs? Var det när Klarastrandsleden hela vägen utmed vattnet till Karlbergs slott byggdes klar?


Hela tråden: