Da under Lokstallsbron 1966 – dvs. under Lokstallsbroarna! (Järnväg allmänt)

av Leif B, Tuesday, August 08, 2017, 20:05 (2445 dagar sedan) @ H Lundén

Kan den här utökade dubblerade Lokstallsbron ha byggts i mitten av 1950-talet och ha samband med att man hade byggt den s.k. Riddarbron, alltså den 'tillfälliga' pontonbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen? Trafiken från Söder via Gamla stan leddes ju över Riddarholmen och denna pontonbron för att via Barnhusstranden nå Lokstallsbron och vidare upp till/på Torsgatan.

Det måste nästan ha varit så. Det var ju den vägen som man körde, om man kom in över Skanstullsbron och ville fortsätta norrut. Det gick mycket trafik över pontonbron. Den enda vettiga vägen var att åka längs strandkanten så långt det gick och sedan svänga upp över bron och ut på Torsgatan. Tidigare körde man ju längs Skeppsbron och runt Gustav Adolfs torg och vidare Regeringsgatan, men det var så mycket trafikljus.


På den här bilden ser man rätt väl hur det fungerade med båda broarna.

På den här bilden (från 1957) verkar bro 2.0 att vara under byggnad.

"Bron stängdes enligt uppgift på nyåret 1967 och revs sedan.", enligt inlägg av Gunnar D.


Här är en bild från 1928 tagen på gamla bron. Tittar man på dessa ritningarså verkar gamla bron tillkommit mellan 1890 och 1900 och då ersatt något som jag gissar är en låg tunnel under spåren som fanns betydligt närmare Norra Bantorget. Därutöver fanns en plankorsning tvärs över hela bangården(!) framme vid Norra Bantorget som inte verkar ha försvunnit förrän vid 1927 års ombyggnad. Gamla bron byggdes alltså som en lokal förbindelse från Torsgatan till frilastområdet, kajen vid Klara sjö och de industrier som låg mellan järnvägen och Klara sjö. De var först under dess sista år som den blev provisorisk genomfartsled mellan norra och södra Sverige.


Hela tråden: