Spöktåget C5 – vagnstatus efterfrågas! (Järnväg allmänt)

av ztenlund, Tuesday, August 08, 2017, 21:29 (2452 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När infördes "silvervagnarna" i Sthlm:s T-bana? När togs dom ur trafik och varför?


De var i trafik 1965-95 (fast i början stod de vål oftast på verkstad).

Var det billigare med obehandlad Al-plåt än med (grön/blå)-lackerad stålplåt?


Vet ej, men främst var det väl av viktskäl man valde aluminium.

Om jag minns rätt gick väl dessa bara på blå och röd linje (650 V=). Såg aldrig dessa på Gröna linjen hemmavid.


De gick att köra på Tub 1 (Gröna linjen) också. Den har 650V precis som övriga banor. (Absolut första tiden ska dock sammatning med spårvägens 700V ha förekommit men då fanns bara C1-C2.)

(Gissar att uppgiften "Omkopplingsbar 650/750V" för C8-C9 i bl a SLM är lite förvirrande ibland. Den möjligheten har mig veterligen aldrig utnyttjats på tunnelbanan, endast på SB. Om jag minns rätt var det de roterande omformarna som behövde förkopplingsmotstånd.)

Njä, Tub3/Blå linjen är väl ändå 750 V.

Det kanske ska tilläggas att det bara fanns åtta C5, dvs ett fullängdståg, då detta var prov/prototypvagnar.


Hela tråden: