Plattformsvakter tunnelbanan (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, August 09, 2017, 22:44 (2424 dagar sedan) @ Kjell Friberg

När jag bodde i Gröndal 1968 fanns det plattformsvakt på Liljeholmen. Denna vakt var utrustad med en signalspade av samma utförande som SJ tågklarerare använde. Signalgivningen skilde sig dock något från SJ, spaden höjd och stillahållen så att föraren kunde se skivan angav att det var klart att stänga dörrarna.

Den typen av signalering från plattformsvakter förekommer nog fortfarande när videoanläggningen vid någon station med dålig sikt är trasig eller det är ovanligt många resenärer. Tidigare förekom signalstavsförsedda plattformsvakter placerade på en pall vid mitten av plattformen t ex vid Slussen, även när åttavagnstågen hade tågvakt. Det ansågs väl alltför tidskrävande att tågvakten skulle stiga upp på pallen. Jag undrar om inte de flesta stationer på den centrala delen av tunnelbana 2 hade utrymmen för plattformsvakt vid ena plattformsdelen? Vissa av dessa utrymmen kanske aldrig användes, och jag tror inte heller de var utrustade med den videoövervakning/intern-TV som behövdes för att vakten skulle kunna observera den andra plattformskanten.


Hela tråden: