De spöklikt tysta C5-vagnarna (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Thursday, August 10, 2017, 14:47 (2423 dagar sedan) @ Mr H

Ja och alldeles speciellt när de bromsade med elbromsen.Dörrarna slamrade mer när de stängde men faktum är att det är mer som C6 idag, gamla tunnelvagnar hade nog tystare glidande dörrar.Kommer ihåg när jag såg C6 2651 första gången hur besviken jag blev på att det var så lite C5 över dem!

Kommer också ihåg när jag såg en C5 första gången motionera runt i Nyboda. Den slutsatsen jag drog då på håll var att det var en olackad C4, "kanske de lackade i Nyboda då" vet jag att jag tänkte. Det förekom sedan i flera års tid att man såg ensamma C5 i Nyboda, tog ju lång tid att leverera de åtta vagnarna. Kanske redan då skrönan kunde fötts om spöktåget som omålat for runt i Nyboda?

En lustig detalj i den intressanta konstruktionen är ju också luftfjädringen med sin separata utvändiga blå lampa som lyste när lyfthöjden låg fel i en vagn. Kommer ihåg tillfällen när man utrymt en vagn som hade blå lampan tänd p.g.a övervikt, kanske också hela tåget.

Kul att vagn 2901 finns kvar i Mannaminne, synd att den inte tas tillvara på ett mer konstruktivt sätt, men det gäller ju tyvärr hela den historiska tunnelvagnsbiten för Stockholm. Vi får hoppas att den inte tas om hand först när det blir försent som ju dessvärre inte är ovanligt i vår lilla kulturnisch.

Mr H (som med många andra var inblandad i 2901:s sista tid i Stockholm och minns mängden Autosol i vagnputsen inför avskedsresan i Stockholm).


Var inte dörrarna mer snabbgående än på C1-C4? Den totala dörrstängningstiden (till start) på dagens C20 och X60 har ju gått åt fel håll.

Första gången jag såg C5 var i Högdalshallen feb 1964 men då hette den 3001 (senare 2901). Tror att de kom i trafik först efter sommaren 1966.

/Gunnar


Hela tråden: