Plattformsvakter tunnelbanan (Järnväg allmänt)

av Mr H, Thursday, August 10, 2017, 17:04 (2450 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Vid Liljeholmen var det ju fullständigt hopplöst för den ensamma föraren på ett åttavagnarståg norrut att se alla som kastade sig ut från den då enda södra ingången. Där stog ju också signalgivaren med sin stav. Bör ha varit samma rutin på Gullmarsplan kan jag tro. "Papegojburar" :-D fanns även på T-Centralen, Östermalmstorg, Mariatorget (tror jag) och Fridhemsplan. "Papegojburar" hade SS/SL-humorn fyndigt döpt dessa burar till och den som tjänstgjorde i den följaktligen "Papegoja" ("lämna plats för avstigande, lämna plats för avstigande, lämna plats för avstigande" etc.)

Mr H


Har inget minne av någon med signalstav (jmfr tkl) däremot rösten från "buren": "- Se upp för dörrarna. Dörrarna stängs!" En sådan anmaning skulle verkligen behövas idag med tanke på hur folk beter sig vid av- och påstigning. Kanske den skulle låta så här "- Se upp för dårarna. Dårarna stängs!";-)

Denne "tkl" var ingen tkl i ordets rätta bemärkelse. Han använde sig av signalstaven för att signalera till föraren att det var klart för dörrstängning. I övrigt hade föraren säkerhetsansvaret. Och någon "papegojbur" fanns inte heller varken på Liljeholmen eller Gullmarsplan.

Däremot så fanns det en "stins"/stationsinspektör vid såväl Liljeholmen och Gullmarsplan. Men de hade helt andra arbetsuppgifter än det som det stog för på SJ. De var chefer för respektive trafikexpedition Liljeholmen och Johanneshov sistnämnda av alla kallat "Hovet":-D

Mr H


Hela tråden: