Spöktåget C5 – vagnstatus efterfrågas! (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, torsdag, augusti 10, 2017, 17:33 (9 dagar sedan) @ Lennart Petersen

När infördes "silvervagnarna" i Sthlm:s T-bana? När togs dom ur trafik och varför? Var det billigare med obehandlad Al-plåt än med (grön/blå)-lackerad stålplåt? Om jag minns rätt gick väl dessa bara på blå och röd linje (650 V=). Såg aldrig dessa på Gröna linjen hemmavid.


Det var nog knappast billigare ,alöminium är dyrt, men det var ett prov på att bygga lättare vagnar än vad man haft tidigare. Lägre vikt ger lägre driftkostnad och man fick också ner vikten dramatiskt till bara 20 ton per vag att jämföra med C2 som var på 29,0-30.7 ton per vagn. Men redan med C4 hade man fått ner vikten och kommande vagntyper blev också lättare än de första men aldrig så lätta som C5

Man hade ju provat tidigare med lättare spårvagnar som SS A26.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum