De spöklikt tysta C5-vagnarna. C2-boggi och motorkoppling (Järnväg allmänt)

av Leif B @, fredag, augusti 11, 2017, 10:00 (70 dagar sedan) @ Harald

Växellådan är väl även elastiskt fäst vid boggiramen (den sexkantiga skruvskallen som syns innanför växellådan).

Jo, det har du naturligtvis rätt i, men jag menar att den inte har till uppgift att bära växellådans statiska vikt. Dess uppgift är väl istället att hålla emot så att inte växellådan roterar i motsatt riktning mot hjulaxeln under drivning och bromsning, kanske kan man kalla bulten för ett "reaktionsstag"?

Man kan väl tillägga att denna typ av kraftöverföring har varit den vanliga på spårvagnar och tunnelvagnar i Sverige sedan 40-talet. Alltså motorn fast upphängd i boggiramen, växellådan upphängd på hjulaxeln och i boggiramen och en koppling som tar upp skillnaden mellan motorns utgående axel och växellådans ingående. M25 hade kardanknutar. M28, M29 och M31 har elastiska kopplingar (Layrub).


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum