Amerikanska tåg. Obervation cars, wyes and ballon tracks (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Sunday, August 13, 2017, 16:20 (2447 dagar sedan) @ Leif B

Obervation cars förekom även i Europa. Dom fanns i Storbritannien, där den tidigaste jag känner till är från 1913. Den vagnen finns nu på Bluebell Railway, och byggdes för LNWR banan från Llandudno Junction till Blaenau Ffestiniog i Norra Wales. Just den vagnen har fönster i båda ändar och krävde ingen vändning. Sittplatserna är intressanta, här flyttar man på stolsryggen för att välja åt vilket håll man vill sitta och titta. LNER byggde också observation cars för sitt snälltåg Coronation. Här handlade det inte bara om utsikter och möjligheten att tjäna lite extra pengar, vagnens utformning gav mindre luftmotstånd över hela tåget och gjorde att man kunde ha ett längre tåg samtidigt som man kunde hålla tiden. Båda LNER vagnarna är bevarade på Great Central Railway i Loughborough. Southern Railway byggde ett par observation cars för sitt tåg Devon Belle, och dessa hade pansarglas (!) i fönstren så att det var tillräckligt tyst i vagnen under färd. Även dessa vagnar är bevarade, en på Swanage Railway och en på Dartmouth Steam Railway. LNER och SR vagnarna vändes på vändskivor, och i Ilfracombe kunde vinden ställa till lite då vagnen inte alls vägde lika mycket som ett ånglok...

Det bör också nämnas att man i UK talar om inspection saloons. Dessa är inspektionsvagnar som användes av banmästaren för att resa över och inspektera sina banor och är till sin utformning väldigt lik en observation car. Även dess vändes på vändskivor vid behov. Officiellt fick dom endast användas för inspektioner men det var inte alls ovanligt att några av banmästarens vänner fick följa med på en "inspektion" (läs utflykt). Bland annat finns det bilder på den berömda modelltillverkaren Basset-Lowke som just ska ut på en sådan resa från Northampton.


Hela tråden: