Historia om Vabis-vagnen SJ 1319 (Fordon: vagnar)

av Micke Carlsson, Tuesday, August 15, 2017, 20:46 (2417 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det stämmer, de ville ha en vagn av deras egen produktion och de ville bygga ett utställningsföremål som "visade vad de kunde på den tiden" snarare än ett troget återställande av vagnen så som den hade varit. Scania var i kontakt med NJM vid den här tiden och ville köpa en vagn av dem, föresträdesvis boggievagnen Co5 1275 men NJM ställde krav på hur vagnen skulle återställas i så fall, så det blev inget. NJM erbjöd då en C3a-vagn som man hade flera av men de var från andra tillverkare och därmed inte så intressanta för Scania. De fick dock reda på 1319 som ännu fanns som tjänstevagn hos SJ och fick köpa den.

C3a byggdes 1901 och några eftersläntrare i nummerserien 1400 kom 1904. Ett 40-tal vagnar som du säger vill jag minnas, spridda på runt 10 olika svenska tillverkare. De var avsedda för lokaltrafik i Malmö och Stockholm. Ett flertal byggdes om till CF4 och som sådana finns det bilder på dem från bl a inlandsbanan på 60-talet. De som inte blev CF4 blev i flera fall ambulansvagnar, en känd interiörbild från SJ 75-årsminnesskrift med en operationsbrits i en liten salong med dubbelfönster kommer från en sådan vagn. Senare byggdes dessa ambulanser om till logementsvagnar och verkstadsvagnar för signalreparatör av Bollnäs-verkstaden. De togs successivt ur banavdelningens tjänst i slutet 70- början av 80-talet.


Hela tråden: