SS B215 i Slakthusområdet 1966 -rättelse (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, August 16, 2017, 00:55 (2438 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Levererad 1908 som SNS D1 nr 2 (en serie om 15 vagnar, 1-10 levererades 1908, 11-15 år 1910)
1919 övertagen/ombyggd som SS D4 1016
1948 omlittererad och omnumnrerad B 216 9016
1951 ombyggd/omlittererad B215
1967 såld GS 132, slopad 1985


Tack för info! Då har den säkert varit med på bygget av Angeredsbanan.

/Gunnar


Om jag ser rätt så köpte GS in 4st grusvagnar från SL som fick nr 130-133 hos GS.
SS D7 1061 (Ljunggrens 1919) -> 1948 SS B217 9061 -> 1951 B216 9061 -> 1967 GS 130
SS D7 1062 (Ljunggrens 1919) -> 1948 SS B217 9062 -> 1951 B216 9062 -> 1967 GS 131
SNS D1 2 (Arlöv? 1908) -> 1918 SS D4 1016 -> 1948 SS B216 9016 -> 1951 SS B15 9016 -> 1967 GS 132
SNS D1 4 (Arlöv? 1908) -> 1918 SS D4 1018 -> 1948 SS B216 9018 -> 1951 SS B15 9018 -> 1970 GS 133

Givetvis skall det vara B215 som 9016 & 9018 blev omlittererade till 1951.

Samtliga slopade 1985.

SSS har bevarade systervagnar, 9022, 9030 och 9063 samt även bevarade SSB-godsvagnar.

Notera att SNS hade individuella nummerserier börjande på 1 för varje vagntyp utom släpvagnarna vilka tydligen hade nummer i serien 152 och uppåt (men motorvagnarna slutade på 170). Som nummer 1 hittar man sålunda en mororvagn litt A1, en godsvagn litt D1, en saltvattenvagn litt D5 (såld till Karlskrona 1910), en snöplog litt D6, en cisternvagn litt D10 samt ett ploglok litt E1 (senare omnumrerat SNS 911 och sedan SS lok 1202/9202. Systerloket 912 hade tydligen aldrig nr 2 och blev SS 1203/9203.
Hästspårvagnarna ej inräknade.


Hela tråden: