Lokförares pensionsålder (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Thursday, August 17, 2017, 15:23 (2415 dagar sedan) @ Jim Hansson

Angående pensionsåldern så var det samma sak som för annan statlig verks-verksamhet som övergår i AB-form, den blev 65 istället för 60. Herrarna i det fallet sitter i LO-borgen.


Fast för de lokförare som hade 60 förblev pensionsåldern 60 även efter bolagiseringen. För nytillkomna, och alla andra, 65.

Åldern har varierat, i olika perioder och länder. Lägst jag hört är 50, i Frankrike ca 1985. På en resa fick jag då kupésällskap av en (privatresande) fransk förare. Vi stapplade oss fram till den franska siffran 50, följd av Österrikes 55. I båda fallen lär militära pensionsåldrar ha inverkat.

Skalans andra ände tycks ha varit 70 år, i Danmark. Jag har mött två så gamla förare: Den ene 1966 Saeby-Ålborg, för dagen körande rälsbuss. Konduktören (tvåvagnståg) berättade om åldern och att föraren förstås var Ålborg Privatbanners äldste. Enmanstjänst i vissa tåg (Ensam rälsbuss) förekom givetvis även på APB.

Nästa gång 1976, var det en DSB-förare på MY Nyköbing Fl-Köpenhamn. DSB hade förarbrist och
vederbörnde var ogift, ville därför hjälpa till längst möjligt.

I Sverige tycks bara SJ haft 60 år. All TGOJ-personal pensionerades vid 63, även cheferna.
De fick gå till 65 vid NBJ, men för trafikpersonal gällde 63. SJ fick t o m ha kvar någon
enstaka överårig förare under en övergångstid. Förstås med SJ Säo-fortbildning
och hälsokontroll.


Hela tråden: